Kom gratis kijken! Mail voor een afspraak

Wat zijn dolfijnen?

Dolfijnen is de speltak voor kinderen van 7 tot 10 of 11 jaar die het spel van Scouting spelen op en rond het water. Het thema van de dolfijnen speltak is: “Dolfijneneiland”.

Het thema

Hoe het allemaal begon

Nog niet eens zo lang geleden woonden er nog geen mensen op Dolfijnenland. Ze waren er wel geweest, maar ook allemaal weer weggegaan. Misschien al wel 100 jaar geleden. En nadat de laatste mensen weggegaan waren, werd het eiland weer een domein voor de dieren die er woonden. Het leek wel of Dolfijnenland door de wereld vergeten was totdat Maj, Jarl en hun ouders er kwamen wonen. Het zal zo'n 5 jaar geleden geweest zijn dat de ouders van Maj en Jarl besloten om voor een tijdje uit Nederland weg te gaan. Ze wilden voor hun werk op reis, op zoek naar dolfijnen. Vader is namelijk marinebioloog en wilde meer te weten komen over het leven van verschillende soorten dolfijnen. Daarom wilde hij er met de boot, de Senang II, er op uit. Op zoek naar waar de dolfijnen leven. Want in Nederland moet je dan niet zijn. Moeder wilde ook wel op reis, want als freelance fotografe kan je op zo'n tocht vast schitterende plaatjes schieten. Dus werden de koffers gepakt en de Senang II reis klaar gemaakt. De bedoeling was dat het hele gezin een jaar lang op reis zou gaan, om daarna weer terug te keren naar Nederland. Toen wisten ze nog niet dat het allemaal heel anders zou lopen.

Hoe is de groep onderverdeeld?

Alle Dolfijnen samen noemen we een golf. De ideale grootte van een golf is 24 tot 28 kinderen. Een golf Dolfijnen wordt opgedeeld in 4 subgroepen van ongeveer 6 kinderen. Zo'n subgroep heet een vin. Iedere vin heeft de naam van een dolfijnensoort die rondom Dolfijneneiland leven. De indeling van een vin kan veranderen als er Dolfijnen overvliegen of vertrekken uit de golf. In iedere golf krijgen twee kinderen wat meer verantwoordelijkheden dan de andere kinderen. Deze verantwoordelijkheden moeten passend zijn bij de leeftijd van het kind. Je kunt bijvoorbeeld denken aan : nieuwe kinderen een rondleiding geven; zorgen dat het bootmateriaal netjes opgeruimd is of ze krijgen de leiding bij een postenspel. De Dolfijn die aan het hoofd staat van een vin heet een topper. De 2e persoon heet een tipper.

Groep dolfijnen

golf

Subgroep

vin

1e verantwoordelijke

topper

2e verantwoordelijke

tippper

De vinnen zijn herkenbaar aan een vininsigne.
Deze heeft een blauwe ondergrond met een gekleurde dolfijnenkop erop. Het vininsigne wordt op de rechtermouw gedragen.
De vinnamen en bijbehorende kleuren zijn:

Orinoco’s

Paars

Beloega’s

Wit

Narwals

Groen

Tuimelaars

Geel

Grienden

Rood

Irrawadi’s

Oranje

Opkomsten

Normale opkomst is zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur. Afwijkende opkomsttijden worden van tevoren door ons per brief/mail gemeld.

Dienstvin

De vinnen hebben om de beurt dienstvin. Dat houdt in dat ze een aantal dingen (afwassen, vegen enz.) moeten doen na de opkomst zijn ze ongeveer 15 minuten bezig.
Nieuwelingen hoeven nog niet mee te doen met de dienstvin.

Afmelden voor een opkomst

Wanneer een dolfijn een keer niet kan komen, ontvangen wij graag vroegtijdig een bericht hiervan per telefoon of e-mail.

Kampen

De dolfijnen gaan meerdere malen per jaar op kamp. Het zomerkamp is het hoogtepunt van het jaar en duurt 5 dagen lang.
Ook proberen we twee maal per jaar een weekendkamp te organiseren.

Vaarmateriaal

We beschikken als dolfijnengroep over 4 Beenhakker vletten Mika, Jutter, Wilbur en Zazoe genaamd.
Deze worden tijdens de wateropkomsten gebruikt om de dolfijnen te leren roeien.